Met je bedrijf internationaal gaan

ondernemer in het buitenland

Als je Nederland bent ontgroeid, is het tijd om nieuwe stappen te zetten met je bedrijf. Als je van plan bent om je internationale ambities waar te maken, zijn er natuurlijk wel een aantal zaken waar je op moet letten. In het buitenland is het niet allemaal hetzelfde als in Nederland, waardoor er een aantal dingen zijn om rekening mee te houden. Denk hierbij aan wet- en regelgeving, de taal en verschillende culturen. Ben jij klaar om met jouw bedrijf de grens over te gaan?

Bepaal je missie en je doelen


Als je van plan bent om binnenkort internationaal te gaan, is het belangrijk dat je goed op orde hebt wat je precies wilt bereiken. Je moet namelijk met een hoop zaken rekening houden, waardoor het slim is je plan van aanpak goed uit te stippelen. Denk goed na over je doelen in het buitenland en bepaal hoe je deze wilt gaan bepalen. Wil je bijvoorbeeld groeien in het buitenland en je bedrijf verder uitbreiden? Dan zul je een andere aanpak nodig hebben dan wanneer je op zoek bent naar een frisse blik voor je bedrijf.

Bedenk wat je precies wilt bereiken en of dit ook allemaal mogelijk is. In verschillende landen is er meer mogelijk dan in andere. Doe voldoende marktonderzoek en check of jouw doelen ook daadwerkelijk haalbaar zijn in de praktijk.

onderneming

Maak een interne analyse van je bedrijf


Voordat je daadwerkelijk internationaal gaat met je bedrijf, is het verstandig om na te gaan of dit ook een realistisch doel is. Er zijn een groot aantal vragen die je jezelf kunt stellen om erachter te komen of het een verstandige zet is.

  • Ben je wel echt klaar voor internationalisering?
  • Wat zijn de zwakkere punten van je organisatie waar nog aan gewerkt dient te worden?
  • Zijn je werknemers bereid om te internationaliseren en zijn ze voldoende geschoold?
  • Past jouw bedrijf ook in een internationale markt en heb je je financi├źn goed op orde?

Daarnaast zijn er nog een stuk meer punten om op te letten. Je kunt contact zoeken met andere ondernemers en deelnemen aan seminars over internationaal ondernemen om erachter te komen of je goed bent voorbereid.

Naast een interne analyse is ook een externe analyse belangrijk


Als je goed naar je eigen bedrijf hebt gekeken, is het natuurlijk ook taak om te kijken naar de internationale markt. Waar liggen de kansen voor jouw bedrijf en waar zul je goed op moeten letten. Bekijk goed wie mogelijke concurrenten zijn en wat je logistiek allemaal zult moeten regelen.

Ook is het verstandig om de politieke situatie goed te bekijken van het land en de wet- en regelgeving door te nemen. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat er andere eisen gelden voor veiligheid, import en andere zaken. Door deze goed door te nemen kom je niet voor verrassingen te staan.

Zorg dat je een representatief bedrijf hebt

Als je eenmaal echt internationaal gaat, is het natuurlijk van groot belang dat je ook in het buiteland genoeg klandizie hebt. Hierbij is het erg belangrijk om je bedrijf op een goede manier op de kaart te zetten in het buitenland. Zorg bijvoorbeeld voor een volledige en correcte vertaling van je website. Je wilt natuurlijk niet dat er taalfouten of verkeerde uitdrukkingen staan, waardoor mogelijke klanten interesse verliezen. Met behulp van een vertaalbedrijf ben je gegarandeerd van foutloze teksten voor een goede eerste indruk.

ondernemer in het buitenland

Een duidelijke planning


Voor je internationale bedrijf is het noodzakelijk om een duidelijke planning te hebben. Denk na over de lange termijn financiering en hoe je verschillende logistieke processen gaat aanpakken. Zorg ervoor dat je alles op orde hebt en dat je precies weet wat je te wachten staat als je de grens over gaat met je bedrijf.

Laat een reactie achter

Laat een reactie achter

Your email address will not be published.


*